Hraje se na "životy", každý zásah zbraní do platné zásahové plochy (trup a horní části končetin) sebere zasaženému jeden život. Pokud vám klesnou životy na nulu, umíráte - musíte zanechat boje a nijak (ani např. varováním nebo překážením) do něj nezasahovat. Pokud máte nula životů, ihned si dejte ruku za hlavu (poznávací znamení pro mrtvolu) a co nejdříve se stáhněte dostatečně daleko od ostatního dění. Už jste jen divákem. Některé hry budou mít pravidlo o oživování, tj. mrtvoly mohou být za určitých podmínek (nejčastěji několik minut čekání na určeném místě) oživeny na určitý počet životů a mohou se vrátit zpět do hry.
Počet životů každého hráče je dán počtem hráčů v jedné flotile (kolik jich začínalo danou hru). U sedmičlenné flotily mají všichni 3 životy, u šestičlenné 4 životy, u pětičlenné 5 životů a u čtyřčlenné 6 životů (menší flotily mají dohromady více životů, ale zato méně mečů).
Každý, kdo bude mít na sobě funkční plovací vestu, má jeden život navíc! Pokud budou mít funkční plovací vestu všichni hráči v celé flotile, má tato flotila navíc ještě 3 další životy, které může kapitán na začátku hry libovolně rozdělit mezi 1-3 hráče. Plovací vesta je nejen vhodná ochrana před nehodou, ale také dobře chrání před ranami v boji. Všem ji vřele doporučujeme.
Zásahovou plochou pro všechny druhy zbraní je trup, hýždě, ramena a horní části paží. Přesněji všechny části těla pokryté běžným (a běžně nošeným) tričkem odpovídající velikosti. Doporučujeme každému aby jako základní součást svého kostýmu použil tričko - budou tím jasně vymezeny zásahové plochy a omezí se spory.
Cílem boje je zasáhnout ostřím své zbraně zásahovou plochu nepřítele tak, aby to vypadalo jako reálný a vážný zásah (údery musí být vedeny se zřetelným nápřahem a nesmí být vedeny jen pohybem zápěstí) a aby se ve skutečnosti nikomu nic nestalo. Každá rána musí být bržděná, tj. nesmí dopadnout plnou silou a rychlostí. Měla by se ale jemně dotknout nepřítele, aby ten o zásahu věděl.
O platnosti zásahu rozhoduje zasažený. Uznání zásahu musí nahlas ohlásit heslem "Zásah". Současné (do několika vteřin po sobě) zásahy od jednoho protivníka se nepočítají (ani dvěma různými zbraněmi). Mezi jednotlivými zásahy od jednoho protivníka musí být pauza alespoň 3 vteřiny! Současné zásahy od více protivníků se počítají. Současný vzájemný zásah dvou protivníků (sousek) se počítá oběma.
Při boji se nesmí používat jakékoliv formy fyzického útoku, údery rukou, kopy, údery hlavicí meče, podrážení nohou, strkání, povalení, chytání a držení nepřítele, páky, zápas, proskakování řad, prostě cokoliv, kdy dojde ke vzájemnému kontaktu těl obou bojujících. Nesmí se chytat zbraně za čepel či za ostří, ani chytat protivníkův štít. Nesmí se záměrně vykrývat útoky protivníka neplatnými zásahovými plochami (předloktím, rukou). Nesmí se bodat nebo naznačovat body. Protivník se nesmí během boje zatlačovat na nebezpečná místa (na kraj lodě, do vody, ke srázu). Nesmí se udeřit štítem ani jím do někoho tlačit.
Je nutné dodržovat rozumné (ne zběsile rychlé) bojové tempo. Při boji musíte neustále hlídat záda svého protivníka a v případě hrozící kolize (kraj lodi, prudký svah, ležící mrtvola) souboj přerušit. V případě jakéhokoliv bolestivého zásahu má zasažený právo přerušit na potřebnou dobu souboj! V případě zranění protivníka mu musíte okamžitě poskytnout veškerou potřebnou pomoc, dokud se mu nedostane kvalifikovaného ošetření. Pokud se někdo začne topit, nebo i jen přestane zvládat pohyb ve vodě je třeba neprodleně přerušit boj a hru a pomoci mu!
Člověk který je trupem nebo celýma nohama ve vodě, nesmí bojovat s nikým na lodi, nesmí lodi ani lidi na nich chytat a strhávat do vody, chytat a držet vesla a lodě, převracet je apod. Může nejvýše vylézt zpět na loď své flotily. Taktéž lidé z lodí nemohou útočit na lidi ve vodě. Pokud jsou dva nepřátelé ve vodě, mohou spolu bojovat (pokud je to bezpečné a oba se na boji předem dohodnou) a snažit se jeden druhého "utopit" tj. ponořit protivníkovi na okamžik hlavu pod hladinu - tím protivník přijde o všechny své zbývající životy a je z něj mrtvola.
Lodní souboje se řeší míči, děly, katapulty a tarany. Každá loď má určitý počet "životů", který je současně maximálním počtem vesel a pádel, jimiž může být poháněna. Pokud je loď poškozována, musí posádka odkládat pádla (rozhodčí své pádlo ale nikdy neodkládá) a snižuje se tak rychlost i manévrovací schopnosti lodi. Zcela "zničená" loď se ale nepotopí. Vždy je možné pohánět loď holýma rukama. V některých hrách bude možné poškozené lodě opravovat.
Zbraně
Každý bojující může používat jednu z následujících kombinací zbraní: dýka + dýka, meč, obouruční meč, meč + štít, meč + střelná zbraň (míček nebo bambitka). Zbraně lze měnit i během boje. Místo meče lze používat stejně dlouhou sekeru nebo palici. Zbraně by měly svým vzhledem a druhem odpovídat vybrané stylizaci flotily. Zde jsou parametry jednotlivých zbraní:
Dýka - klasický tvar, měkce obalená čepel a hrot, celková délka 30-40cm
Meč nebo Šavle - klasický tvar, měkce obalená čepel a hrot, celková délka 40-60cm
Sekera - měkké a nepříliš těžké ostří, měkce obalený topor, celková délka 40-60cm
Palice - měkká a nepříliš těžká hlavice, měkce obalený topor, celková délka 40-60cm
Štít - kruhový, držený jako poklička, vypolstrovaná hrana, průměr 25-30cm
Obouruční meč, sekera a palice - jako jednoruční, ale celková délka 60-90cm, při boji je nutné držet je neustále oběma rukama
Jako střelnou zbraň může každý hráč používat buď jeden měkký gumový nebo pěnový míček zhruba velikosti pěsti (podepsaný), ne moc těžký a tvrdý (určitě ne tenisák) nebo bambitku - 30-50cm dlouhá pistole, jediná povolená munice (současně lze používat až 3 kusy!) jsou pinpongové míčky (podepsané), střelba jen pomocí gumy, pouze jednorané a předovky (nabíjené zepředu), žádné ostré hrany ani hroty. Každý může sbírat a znovu používat jen svoje vlastní střelivo!
Během boje může každý hráč používat i prostředky k potápění cizích lodí (lodě nejsou ve skutečnosti potápěny, ale je snižován počet vesel, které může používat posádka). Zbraní pro lodní souboje je buď jeden měkký gumový nebo pěnový míč zhruba velikosti hlavy (podepsaný), ne moc těžký a tvrdý (určitě ne fotbalový) nebo dělo - nekovová trubka na podvozku (ne otočný, maximálně kolečka), munice stejná jako vrhací míčky (současně lze používat až 3 kusy!), střelba jen pomocí gumy, pouze jednorané a nabíjené zepředu, žádné ostré hrany ani hroty, případně katapult - pákový či pružinový prak, všechna omezení jsou stejná jako u děla. Každý může sbírat a znovu používat jen svoje vlastní střelivo! Pokud míč nebo střela z děla či katapultu zasáhne kamkoliv do trupu lodi nebo jejího vesla, ubude zasažené lodi jedno veslo z jejího maxima. Pokud je míčem nebo střelou z děla či katapultu zasažen (střela musí výrazně změnit směr letu) hráč kamkoliv do těla (včetně celých končetin a hlavy), je zraněn za jeden život. Je zakázáno házet míče cíleně po nepřátelích (místo po lodích), ale u děla a katapultu je střelba po hráčích povolena.
K lodním soubojům lze používat i taran - důkladně vypolstrovaný předek lodi, kterým lze z rozjezdu narážet do boku nepřátelských plavidel. Je zakázáno najíždět do lodí, u kterých hrozí při nárazu poškození či převržení. Normálně připraví taran nepřátelskou loď o jedno veslo, velké lodě mohou při útoku taranem sebrat i více vesel najedou - podle posouzení organizátorů před hrou.