Kdy: 11. 6. 2009
Kde: Pardubice v okolí vysokoškolských kolejí
Pořádá: Aleoin, Calcathea, Cíňa, Světluška
Počet hráčů: 20
Účast: volná
Kontakt: zc.manzes|nioela#zc.manzes|nioela
Legenda
Představte si svět velmi podobný tomu našemu. Jen v jedné věci se liší: pohádky si nevymýšlely a magie funguje. Většina odkazů na ni je jen zamlžená a s talentem pro ni se musí člověk narodit, ale vždy si najde cestu k povrchu.
V Pardubicích se před pár měsíci objevil zvláštní úkaz, po magických siločarách se rozběhly vlnky. Všichni se špetkou talentu a výcviku to ucítili. Někde proběhl platný magický rituál. Nebylo obtížné vytipovat epicentrum, a tak se k němu stáhli všichni, kteří měli zájem o původce toho rituálu. Nebyli jednotní, temnota a světlo hledali vlastní způsoby a bojovali proti sobě.
Dva studenti lékařské fakulty slavili narozeniny v domě své spolužačky v jedné chvíli vyšplhali na půdu domu, kde se v prachu válela zašlá stránka knihy. Oba uměli latinsky a přečetli si, že při správném provedení popsaného rituálu si přičarují štěstí. Alkohol smazal všechny zábrany a rituál proběhl, jak měl.
Do Vatikánu dorazila spěšná depeše: v Pardubicích došlo k nelegální magické aktivitě vyvolané zřejmě zaklínadlem, které je na Indexu. Je třeba zaklínadlo zajistit a zřejmě sebrat i ty, kteří se přestupku dopustili, s co nejmenším rozruchem mezi magicky aktivními bytostmi dané oblasti.
Studentům se podle slibu kouzla začalo ve všem dařit. Ale protože sami měli určité magické nadání, i když nerozvinuté, poznali, že zároveň něco není v pořádku. Mnoho očí po nich slídilo. Rozhodli se raději zmizet.
Pravidla
Soubojový systém je podle FAS. Postavy mají 4 životy.
Zbraně dávají základní zranění 1. Kouzlem lze zranění navýšit na 2, ale více ne.
Smrt nastává, když životy klesnou na 0 a méně. Postavu je možné oživit magií ještě 10 minut po zabití.
Léčení není automatické – postavy je možné léčit pomocí magie, lektvarů apod.
Seznam kouzel
Vyvolávací formule musí být pronesena nahlas. Je vhodné ji následně doplnit vysvětlením efektu.
Posílení útoku
Formule: ROBUS
Efekt: +1 ke zranění. Vyčerpá se po úspěšném zásahu.
Doba vyvolání: 30 sekund
Vyléčení
Formule: CORA
Efekt: vyléčí 1 život.
Doba vyvolání: 1 minuta
Četnost použití: 1x za 5 minut
Zamražení:
Formule: CONGELARE
Efekt: zamrazí daný cíl na dobu podle vyvolání. Dobu vyvolání musí sesilatel hlásit.
Doba vyvolání: 1 sekunda je zamražení na 1 sekundu a tak dál …
Četnost použití: 1x za 10 minut
Zrušení kouzla
Formule: ABROGATIO + formule daného kouzla, které chce rušit
Efekt: zruší fyzické a hmotné kouzlo
Doba vyvolání: vyslovení
Četnost použití: 1x za 10 minut
Telekineze
Formule: CHOREA
Efekt: přesune libovolný předmět, který není držen na vzdálenost maximáně 10 metrů
Doba vyvolání: 2 minuty
Četnost použití: 1x za 10 minut
Úkol
Formule: DICKTATA
Efekt: zadá cílové bytosti úkol, který ho nebude ohrožovat na životě a nebude proti jeho přesvědčení. Nedá se zrušit Zrušením kouzla.
Doba vyvolání: 3 minuty
Četnost použití: 1x za 15 minut
Zabití:
Formule: HIC IN SEMPER IMMORIOR
Efekt: okamžitě zabije danou bytost. Sesilateli toto kouzlo sebere polovinu jeho životů, zaokrouhluje se nahoru. Pokud má jen 1 život, umírá také. Musí na cíl vidět.
Doba vyvolání: pět minut
Četnost použití: 1x za 2 hodiny
Oživení:
Formule: HIC IN SEMPER CONSURGO
Efekt: oživí mrtvou bytost. Sesilateli toto kouzlo sebere polovinu jeho životů, zaokrouhluje se nahoru. Pokud má jen leden život, umírá. Musí na cíl vidět.
Doba vyvolání: 5 minut
Četnost použití: 1x za 2 hodiny
Ukrytí:
Formule: ABDITUS
Efekt: sesilatel sebe ukryje před tímto světem ,nemůže zasahovat do hry a nesmí se hýbat. Pokud zasáhne do hry nebo promluví, kouzlo se ruší.
Doba vyvolání: 2 minuty
Četnost použití: 1x za 10 minut.
Čistá mysl:
Formule: PURA ANIMUS
Efekt: jde seslat na kohokoliv a kouzlo cílovou bytost zbaví Úkolu. Ta si není vědoma, že takový Úkol měla plnit (prostě jí to vymaže vzpomínky na úkol i toho, kdo úkol zadával).
Doba vyvolání: 5 minut
Četnost použití: 1x za 15 minut
Jak to proběhlo
Studenty navštívila v jejich pokoji paní profesorka, která byla známá tím, že věří a přednáší okultní vědy. Ukázala jim že magie existuje, a že by se měli rozhodnout, na kterou stranu se přikloní. I když nejsou cvičenými mágy, jsou vtaženi do konfliktu a musí se tomu postavit čelem.
Mágové, kteří podporovali síly dobra, zatím našli slepého věštce, který jim po složitém rozhovoru věnoval starý svitek obsahující rituál oživení. Po bližším zkoumání se zjistilo, že se jedná o stránku z dané knihy.
Temní se rozhodli svůj podobný svitek vyzkoušet na jedné bloudící duši, která se utrápeně ploužila ulicemi a toužila po vysvobození.
Temná strana nebyla také pozadu, protože nalezla stránku s kouzlem síly. Sledovala situaci a hledala slabá místa světlých.
Inkvizice, která přijela zabavit svitek, zatím studentům vysvětlila, že se mohou přidat buď na jejich stranu nebo skončí v kobkách Vatikánu jako heretici. Zároveň jim zamotal hlavu případ posedlého muže, který řadou náhod či nehod upadl pod vládu démona. Když se démona nakonec podařilo vymýtit, temná strana zabila místního Inkvizitora. A i střety dobra a zla se začínaly stupňovat.
Nakonec se obě strany jaly vyvolat svou esenci. Zatáhlo se a blesky křižovaly oblohou, když se střetla esence života s esencí smrti. Aby nebyl tento svět zničen, všechny mágy zahalil Stín, svět za hranicí. Boj skončil prohrou – nebo výhrou – obou stran, esence nezískaly převahu a obě vyčerpáním zemřely. Stín si nechal jejich těla, zbytek mágů navrátil ze stínu do našeho světa, kde na ně čekala Inkvizice. Té se podařilo pár mágů včetně jednoho studenta pochytat a eskortovat je do Vatikánu.
Dojmologie
Darien
Dlouho jsem přemýšlela, že něco dopíšu ještě ze své strany a nechám zaznít i kritický hlas. Tak trochu jsem doufala, že to udělá někdo jiný, ale nakonec…
Následující text píši s respektem k lidem, kteří se rozhodli do projektu jít a poměrně narychlo dali dohromady hru, na kterou dokázali pozvat kolem dvacítky hráčů. Mým úmyslem je poskytnout určitou konkrétní zpětnou vazbu organizátorům, kteří plánují další pokračování, a bylo by výborné, kdyby se už dopředu vyhnuli některým nedostatkům. Zároveň své postřehy doplňuji tím, co jsem se dozvěděla od dalších lidí s organizačními zkušenostmi.
Larp tohoto formátu vyžadoval zhruba dvě hodiny opravdových příprav - vymyšlení příběhu, základních zápletek, dějové náplně hry, pravidel. Tyto dvě hodiny larpu nebyly věnovány. Vím sice, že se organizátoři sešli a společně nad tím pokývali hlavami, ale konsktruktivní práci nevykonali. Možná nevěděli, že je to potřeba a jak na to.
Ve hře se to projevilo jednoduše: nekonzistentní pravidla, absence jakéhokoliv děje, velké proluky mezi jakýmikoliv událostmi, plýtvání lidskými zdroji.
Pravidla nebyla vysvětlena. Vzhledem k tomu, že se na hře objevilo mnoho nováčků, mi připadalo trestuhodné jim nevysvětlit i naprosté základy. Ono říct, že bojový systém je podle FAS je beze smyslu, když nikdo neví, co je to FAS. Chápu snahu nových organizátorů mít zbrusu nová skvělá a dokonalá pravidla, ale zkušenosti hovoří, že použitelná pravidla nevzniknou na první akci. Dnešní situace je taková, že organizátoři nesmí mít strach porozhlédnout se po osvědčených mechanikách u jiných larpů a neobjevovat pořád znovu Ameriku.
V klubovně to vypadalo, že se pořád něco děje, ale jakmile člověk vyšel ven na ulici, naprosto ztratil představu o tom, co bude dělat, co by vůbec mohl jít dělat. Nebylo kam jít, s kým se herně bavit, žádné pořádné motivace. Chybělo cokoli jako lokace - místo, kde byla jistá pravděpodobnost zajímavého děje nebo setkání. Postavy neměly vlastní motivace. Připadalo mi, že se celou dobu o něco snaží, ale úplně neví o co. Organizátoři během larpu poskytli jen minimum záchytných bodů a posunů děje pro ty, kteří se v prolukách začali topit. Světlá strana na tom byla o chloupek lépe, ale temná zůstala viset ve vakuu, které sama nechápu, jak dokázali přežít.
Na hru přišlo několik zkušenějších hráčů, kteří se o hře, podobně jako já, dozvěděli na poslední chvíli a rozhodli se jí nějak pomoci a nějak jí přispět. Měli jsme v podstatě za úkol hrát pro ostatní a bavit je - ale čím, to už bylo horší. Byli jsme odříznutí od informací, protože ani organizátoři sami informace neměli.
K pozadí a prostředí: I když se larp jmenoval Tajemství, ve hře se vlastně žádé tajemství neodhalilo. Už od začátku bylo vše průzračně jasné. Světlí jdou proti temným a zároveň proti nim Inkvizice a mezi nimi studentská dvojice. Mnoho zajímavých vláken a zápletek prátě tím, že nebyly promyšleny a mnohdy ani odhaleny, nevyznělo. Světlí ani temní neměli ani své jméno, natož charakteristiky.
Naprosto žalostný začátek se lišil od obstojného konce, který jako scéna dopadl hezky, i když nevím, proč to k takovému konci dospělo (chyběly mi příčiny a následky). Upřímně to budilo pocit, že si organizátoři chtějí zamančkinovat. K začátku ještě doplním, že vyhnání hráčů do pole bez jakýchkoliv komentářů, vysvětlení pravidel, základního děje nebo představení některých charakterů nepovažuji vůbec za začátek. Chvíli mi trvalo, než jsem si vůbec uvědomila, že tohle myslíte vážně.
Co by tedy pomohlo, aby byl larp hratelný i pro lidi, kteří s larpy nemají zkušenosti? Transparentnost, více informací a svědomitá příprava. I s tím, že do hry zbývá 14 dní, se dají udělat vpravdě zázraky. Městské larpy v Pardubicích díky minulosti nemají dobrou pověst a pokud se nepoučíme ze svých chyb, budeme pořád na úrovni her, které byly zajímavé před pěti lety, ale které už dnes umíme zvládnout podstatně lépe. Navíc je tu dostatek ochotných lidí, kteří mohou přispět dobrou radou nebo podají pomocnou ruku a mají vybavení.
Pokud by Tajemství nebylo radikálně opraveno, hodně bych se rozmýšlela, jestli si jím mám jít kazit odpoledne.
Jde o dojmologii, i když možná nebezpečně upřímnou, ale snad bude k dobrému.
Tete
V podstatě souhlasím s tím, co řekla Darien na larpardu, pokusím se to nějak shrnout a omlouvám se, pokud něco zopakuji. Akce pro nováčky nemusí být kdovíjak úžasně připravená nemusí mít ultrahustý příběh a děj, ale nesmí být opomenuty klíčové body - popis a vysvětlení pravidel (a klidně i delší vysvětlení herních principů - z jakých myšlenek hra vychází, co je to RP, o co jde, jak se bojuje, hrají zásahy a zranění, atd.).
Dále zmíním problematiku hrajících organizátorů - když organizátor hraje, je to vždycky o hubu a chce to spoustu zkušeností s organizací, aby dotyčný zvládl odfiltrovat organizační a herní rovinu (v tomhle například já jsem zaznamenal určité záseky).
Dále příprava po personální stránce. Je dobré upozornit hráče, u kterých máte zájem, aby vám hráli CP dopředu a nějak s nimi alespoň rámcově dohodnout, co budete chtít, aby hráli a zároveň jim tím dát dostatek času na detailní seznámení se s pravidly (ať už individuálními nebo obecnými). Jak řekla Darien, Pardubice mohou nabídnout poměrně dost obstojných hráčů, kteří utáhnou CP/Organizaci a půjdou do toho s tím, aby udělali zábavu ostatním, nebo klidně i jenom přispějí radou či nápadem. Není ostuda obrátit se na kohokoliv pro pomoc.
Na závěr bych rád zamezil odpovědím typu: "Nejdůležitější je, že se hráči bavili." S tímto prohlášením naprosto nesouhlasím. Pokud totiž LARPy nemají být pouze bezduchou zábavu na jedno odpoledne, musí starší generace odchovat a kvalitně vést mladší larpové generace a to není jenom o zábavě, ale i o předávání zkušeností, know-how, atd., potom se skutečně můžeme posouvat někam dál a LARPy rozvíjet.
Nyx Alesander
Musím tak trochu nesouhlasit s Darien i Tetem.
Nevím jak moc bylo Tajemství vysvětleno pro nováčky a chápu, že oni potřebují mnohem víc informací než já, ale mě se dostalo všech potřebných informací pro hru. Herní území mi přišlo vytyčené tak akorát pro daný počet hráčů a rozhodně jsem netrpěl nedostatkem setkání, která bohužel většinou končila útěkem hráčů… (přeci jen inkvizice se všichni báli). Pravndou je, že lidé co byli na larpu prvně házeli kouzla jak Harry Potter a vůbec nebrali v potaz časové prodlevy, což mě trochu zklamalo ale rozhodně nepřekvapilo. To že by organizátoři mančkinovali se mi nezdálo, co jsme potkali Aleoin jako upira tak mi nepřišlo obtížné jí "dopřát věčného klidu". Já osobně jsem si LARP užil a mám z něj dobrý pocit. Jediné s čím musím souhlasit je, že měl být ohlášen déle dopředu a mohl trvat klidně o trochu déle.
Galerie
{"module":"wiki\/image\/FlickrGalleryModule","params":{"photosetId":"72157619684587106"}}