Kdy: Sobota 4. řijna 2008.
Kde: Tábor bude kousek od vesnice Skuhrov nad Českou Třebovou. Bitva bude probíhat v okolí, v lese u Třebovských stěn
Pořádá: Mellon
Počet hráčů: 40-60
Vlastní stránky: http://mellongard.mellonweb.org/.
Poplatek: 49 Kč
Učast: volná
Kontakt: zc.salta|sumar#zc.salta|sumar
Legenda
Lidé plně ovládli ostrov…Tvrdohlaví trpaslíci se však nemohou smířit se ztrátou nadějné kolonie a tak změní přístup. Zbraně střídá moc peněz a obchodu. Po měsících trpělivé práce ovládá nově vzniklá trpasličí obchodnická Gilda všechny hlavní obchodní trasy, zdroje a vůbec. Celá kolonie je na ní závislá. Tato moc dodává trpaslíkům sebevědomí vystoupit ze stínů a pomocí najmutých žoldáků vyvolávají nepokoje, které postupně přerůstají v neoficiální občanskou válku. Hlavním místem střetu je přístavní město Aglabdum, přirozená tepna obchodu…Spor se vyhrocuje a nyní již proti sobě stojí otevřeně guvernér s jeho Královskou gardou a Gildovní Rada a její žoldáci vedení trpasličími veterány toužícími pomstít se za porážku.
O hře:
Kdo chce, může přijet již v Pátek na tábořiště. K dispozici bude jeden velký stan, kde ale budou ubytováni hlavně organizátoři, takže si spíše vemte vlastní.V Sobotu v 10h bude opět odjíždět autobus od nádraží v České Třebové. Zpět pojede v 19h ze Skuhrova.
Královská garda
Řádná armáda, sloužící zájmům krále v kolonii, podřízená guvernérovi ostrova. Je to útvar pravidelného vojska - tomu by mělo odpovídat chování a zevnějšek hráčů. Ideální výzbrojí je meč a štít, není podmínkou. Garda je rozdělena na menší oddíly pod vedením důstojníků. U armády je přirozenější kvalitnější výzbroj (pláty, kroužkovky, přilby) (není podmínkou, ale bude zvýhodněna). Kázeň a řád je jím vlastní.
Žoldáci Guildy
Jsou pestrou směsí válečníků najmutých k dosažení dobyvačných tužeb trpasličích obchodníků toužících opět ovládnout jejich bývalou kolonii. Kromě trpasličích veteránů, kde lze očekávat lepší vybavení jsou vyzbrojeni zcela různorodě a spíše lehce. Guilda také při najímaní netrpěla nijakým rasismem, takže žoldákem může být představitel kterékoliv rasy obvyklé v těchto zemích, tedy lidí, trpaslíků a barbarů.
Dojmologie
Drirr
Mně Mellongard poměrně dost bavil. když bych měl stručně a bez upejpání označit klady a zápory celý akce, vypadalo by to následovně:
klady
- dobrý lidi a dostatečný počet lidí : fakt jsem čekal dost málo lidí, ale nakonec jsem byl příjemně překvapen dostatečným počtem. Navíc lidi co přijeli byli v pohodě a tak bitva netrpěla tradičním syndromem "hádavosti", který provází většinu bitev. Nezažil jsem žádné spory o zásahy, nezažil jsem nikoho kdo by bojoval nebezpečně (narozdíl například od Síly věků, kde jsem dostal několikrát do palice a jednou dokonce tak, že jsem pár vteřin viděl tmu - a protivník mě jenom překročil a bojoval dál). Navíc lidi co tam byli měli hravého ducha a neváhali do bitvy vnést larpové prvky, což je super. Tohle byl hlavní důvod proč se akce nakonec vydařila.
- dobrý základ pravidel. Pravidla mají podle mě potenciál (nakupování různých druhů vojáků, asasin a tak) a mohly by být využity i příště. Nicméně je v nich několik chyb a nedořešených věcí, které je nutné vyřešit.
- Spaní v Cébéčku. Super! žádný klepání kosy - pouštění filmů, pokec, noční "samoLARP" a tak dále - rozhodně plus. Akorát jsem si řikal, že jak tam na ten film Wanted v sobotu večer byly i ta slečna a ta paní co vařili v CB, tak jestli to rozdejchaj, přece jenom to byl docela drsnej film. Ale asi to rozdejchali :-)
- počasí - nakonec bylo ideální. Kdyby bylo jako v pátek, tak by to bylo špatné.
Tak a teď co se nepovedlo (to bude delší, protože to vysvětlím):
- organizace a nepřipravenost. Bohužel je to tak. Mellongard byl evidentně dělaný narychlo. Nebylo pořádně vyřešený kdo to vlastně vede, kdo má co na starost. Bohužel se mi zdálo že ani Lucas neměl ve spoustě věcí jasno - kdo teda vlastně vyhraje bitvu, jak se má spoustů věcí v pravidlech a tak, což je dost problém. NAvíc mi přišlo že bylo málo připraveno. Kromě cedulek na stromy, čaje a rumu. A to je dost málo. Questů a to hlavně těch nápaditých bylo minimum což je škoda, protože s takovým hráčským potenciálem jaký tam byl by bylo plnění nějakých propracovanějších questů naprostá bomba. Nakonec se ale většina akce vařila z vody. A já jsem tak ve třetině hry zaznamenal že kromě toho že jednou za čas vymlátíme druhou stranu, není vlastně co dělat. Naštěstí se vládci hráči přizpůsobili a začali hrát víc larpově což hru naprosto zachránilo (typický příklad - rvačka v hospodě).
- nerozhodnost : LARP či bitva? - Skutečně si prostě myslím, že nelze dělat obojí. Je nutné se rozhodnout zda půjde o bitvu nebo o LARP. Pokud o akční LARP (což se s trochou nadsázky dá považovat za larpovou bitvu což asi je cílem - co jsem teda pochopil z rozmluvy s Radem) tak je nutné skutečně mnohem pečlivější příprava (z hlediska technického i herního). Letos to fungovalo skutečně hlavně proto, že složení hráčů bylo ideální a všichni byli schopní se přizpůsobit čemukoliv - a je to podle mě počasím. Zdálo se že bude fakt hnusně a tak lemry zůstaly doma a jen ti nejschopnější obvykle přijíždějí za jakéhokoliv počasí (což ovšem nemusí být vždy, příště takové štěstí na hráče být nemusí).
- nedostatek boje. Paradoxně - bitva byla bohužel přes věškeré snahy nevyvážená, nicméně asi se s tim nic víc už nedalo dělat. To vedlo k tomu, že v druhý půlce hry už bylo střetů minimum a jelikož nebyly questy, který by strany proti sobě plnily tak se gilda zavřela v pevnosti a garda poletovala po hernim území. Závěrečná bitva také nebyla úplně ideální. Navíc jsem postrádal takový akce jako - držení nějakého objektu, dobývání nějakého objektu a tak. Jak napsal Lucas - hráči si začali hrát a vytratil se nějaký cíl : vítězství. To bylo už najednou docela nepodstatné. A to mi prostě přišlo škoda. Vytratil se adrenalin, vytratilo se dobrodružství. Roleplaying je super, ale já mám prostě rád i to napětí.
- no a pravidla. Jak jsem napsal. Základ je dobrý, ale chce to vychytat. Nedobytný pevnosti podle mě nejsou dobrý nápad. Nezabitelní kouzelníci také ne. To s tím - kdo může komu vzít život a kdo ne se podle očekávání nepodařilo - nefungovalo to, ale spory naštěstí díky hráčům nevznikaly.
Shrnutí : Mellongard se povedl jako akce. Jako bitva se nepovedl vůbec. Kdo tam jel s tím že si užije dobrou bitvu se vším co k tomu patří byl jistě zklamaný. Naštěstí se ale hráči přizpůsobili a hráli si což je jen a jen dobře.
Takže celkový dojem hodnotím jako velice pozitivní.
Nicméně do příště skutečně lobuju za bitvu a ne za larp. Protože dobrých bitev s dobrými lidmi, dobrými pravidly (a tyhle pravidla můžou bejt dobrý) , dobrým roleplayingem, bez nevraživosti a přesto s napětím až do konce je málo. Ve východních čechách žádná.
Ziridian
Já jsem si akci docela užil (především díky Baldovi, Jazlovi, Páye a její kámošce a dvěma prasátkům - Terka a Pája z Chocně ). Kdybych přijel jako cizí člověk, který tam nikoho nezná, tak bych byl asi zpruzený, protože bych se vůbec nebavil - bitva jako samotná za moc nestála, ale larpová složka byla moc fajn… ale když budu chtít na bitvu tak asi pojedu na BPA nebo tak nějak. Líbilo se mi, že jsem se mohl rozhodnout, jestli budu pašovat rum, nebo jestli poběžím mlátit trpaslíky:)… ale jo, chtělo by to oboje trochu vychytat. Celkově se mi to líbilo, hlavně díky lidem…
Reflexe organizátorů
Lucas
Pokud bych se měl k akci vyjádřit, určitě bych chtěl poděkovat všem hrajícím i nehrajícím, kteří se nějak podíleli. (Například Sanguinar, který dodal základ pravidel, a sám se hry neúčastnil).
Hru, takovou jaká byla, jsem nevytvořil sám, nevytvořili jsme ji ani s ostatními, co se podíleli na organizaci, vytvořili jsme ji společně s hráči, kteří přijali trochu jinou hru.
Možná víte, že příběhově vyhrála Garda, která v posledním střetu přemohla Guildu…
… osobně celkové vítězství bych viděl jinak. Nezáleží, u které strany jste hráli. Myslím, že vyhráli všichni, všichni kdo našli v této hře zábavu, všichni, kteří zahodili cíl 'Vítezství strany', ale chtěli si zahrát a hráli…
Mellongard byl vždycky v něčem jiný. Tentokrát bych však řekl, že byl jiný hodně… Díky hráčům, vůdcům, nápadům, …
Od začátku plánování jsem chtěl, aby se hráči nesnažili hrát pro vítezství, ale pro zábavu. Doufám tedy, že vás to bavilo a že jsem vás nezklamal. :-)
Diky… Kovář, hospodský, správce sýpky, správce přístavu, výběrčí královských daní, trpasličí bankéř, ožrala, ale hlavně orgoběžník
Rado
Lucas to vyjádřil zcela přesně. Mým hlavním pocitem je vděčnost.
Jinak k poznámkám. Ano, přípravy bylo méně než jindy, ale to bylo dány věcmi mimo přípravný team a tady to psát nebudu. To, že MG nebyla "standartni" bitva, tak na to jsem hrdý - ostatně tak to bylo vždy. Mě osobně už unavuje věčný spor o tom zda "bitva", "larp", larpová bitva", "akční bitva"….Stejně neexistuje žádná přesná formulace a každý si pod těmi slovy představuje něco jiného.Myslím že nám šlo především o "zábavnou bitvu ". kde mají hráči vždy na výběr mezi min. dvěma možnostmi a neběhají jen mezi bitkou a uzdravovanim.Naším cílem bylo aby si hráči užili zábavy a to se povedlo, samozřejmě hlavně díky hráčům. Chápu že se zdálo že se vařilo z vody, ale podnětů k hráčům bylo dost. Jen všechny nevyužili a zřejmě se všechny nedostaly ke všem,ale tak se to prostě děje. Mám za to, že MG je znám tím že je "jiný" a je s tím od hráčů počítáno. Pro pořádek tedy příšte bude MG uváděn (jak už jednou byl) jako "jiná fantasy akce" (formulace s ASF kalendáře vyjadřující že nejde ani o bitvu, ani o larp)
Galerie
Plné fotogalerie:
http://radooo.rajce.idnes.cz/Mellongard_IV._-_Guilda/#album
http://katoolka.rajce.idnes.cz/2008-10-4_Mellongard/#
http://owce.cz/mlg/**