Byznys a baroko
width="120"

Kdy: 18. a 19. 12. 2015
Kde: Česká Třebová
Pořádá: Andílek
Počet účastníků: 8
Účast: V rámci Larpového dýchánku
Sdílet: Facebook


O hře

Ten dům stojí na pokraji Paříže, nedaleko Buloňského lesíka, téměř od nepaměti. Prý jej kdysi nechal postavit nějaký šlechtic jako „Modrý zámeček“, ale brzy po dostavění jen musel z finančních důvodů prodat. Ten dům od té doby za několik staletí mnohokrát změnil majitele, ale stále sloužil stejnému účelu. Byl to vždy nevěstinec, a je tomu tak i v současnosti.
Jméno architekta, který jej postavil, dávno zapadlo, ale jeho dílo je tu pořád. A zvláštní vzhled, který domu vtiskl díky zcela prosklené stěně horního patra, mu přinesl i jméno. Přestože různí majitelé mu dávali různá jména, nikdo mu neřekl jinak než „Pavilon“.
Říká se, že Pavilon má svoji duši. Vlivem příběhů, které se vněm odehrály, je ta jeho duše pošmourná, pokřivená. A také se říká, že každý, kdo jej byť jen jednou navštíví, nikdy na něj nezapomene. A prý si kousek té pošmourné duše odnese sebou výměnou za kousek té své.

Tak pojďte, pojďte Pavilon navštívit, přičichnout si k jeho atmosféře, vyzkoušet si, zda pověsti o něm jsou pravdivé…

Očekávejte od larpu zamyšlení nad tématy jako sebeúcta, objektivizace člověka a ponížení. Ač to tak může na první pohled vypadat, hra není o sexu. Všichni hráči si zahrají jak návštěvníky bordelu tak i jeho osazenstvo. Hra je vhodná spíše pro zkušenější hráče.
--——

Dojmologie

Kla

Pokud člověk není naprostá vanilka tak nevěřím že si z téhle hry může něco odnést. No možná ještě pokud se strašně hledá a potřebuje si něco dokazovat.
Taky mi přišlo že při psaní bordelu si autoři hrozně moc představovali jak by takový bordel asi mohl vypadat (ať už v minulosti nebo přítomnosti) a vyšla z toho dvě klišé divno místa. Do těch se zasadilo pár klišé divnopostav s celkem nulovou motivací a ty měly něco jakože dělat. Místo objektivizace z toho byla spíš trapnost a nuda
Ne že bych se párkrát nezasmála nebo nevznikla nějaká fajn scéna, ale kdybysme byli na párty tak to bude dávat víc smysl. Jeden bod za snahu, jeden bod za spoluhráče a jeden že to nebylo moc dlouhý.

Viper

Hra je podle mě založena na zajímavém nápadu. Samotné provedení hry mě ale tolik neoslovilo. Myslím, že hra není dotažená a nebo je úplně špatně nastavená. Hra dávala minimální možnost k projevení osobních linek (pokud tam vůbec jsou) či gradací osobního příběhu. Zároveň hra a uvaděčka (Andílek) “zakazovala” vnášení sexuální tématiky do hry, což je v prostředí bordelu, kde se hra odehrává, skoro nereálné.
Pokud hra měla být o “objektivizaci” člověka (člověk = jen věc) a zároveň organizátoři nechtěli, aby to byla hra o sexu, tak zde vidím základní a opravdu velkou chybu v tom, že pro tento larp zvolili organizátoři prostředí bordelu.
Také považuji za nedotáhnutý před-herní workshop, kdy jsme si vzájemně říkali osobní limity pro naši hru (facky, tahání za vlasy, svlékání…). Tato část trvala dlouho, byla nepřehledná a navíc ve hře nakonec úplně nepodstatná, protože v samotné hře krom jediného okamžiku k ničemu opravdu “zlému” ani nedošlo.
Také si myslím, že brainstorming na téma “co se děje v bordelu” byl nakonec dost odfláknutý a pro samotnou hru nakonec nebyl ani přínosný.
Kdyby se oba workshopy provedly poctivě, trochu upravily a doplnili o vysvětlení, o co ve hře vůbec jde, myslím, že by to pomohlo celý larp posunou mnohem výše na pomyslné laťce kvality.
Hodnocení: 4/10 (samotná hra 2/10; +2/10 za to, že jsem si s Liškou opravdu hezky zahrál “náš vztah”, což ale není zásluhou organizátorů ani uvaděčky)

Martin

Čekal jsem vyčerpávající sondu do vlastní duše, abych zjistil, jak moc zlý umím být. Místo toho jsem ale dostal oddechovku ve stylu Rockera. Padl sice můj první break v kariéře… ale nešlo o nic nenapravitelného a žádné opravdové zlo se mi nekonalo. Hru jsem opouštěl odpočatý a nastartovaný na afterparty.

Jako u každého 90% sandboxu kladu "vinu" zejména lidem a ne hře. Z většiny to prostě máte takové, jaké si to uděláte. Pokud k tomu tedy dostanete možnost, žeano… ale na našem běhu bylo volnosti dost. Rozhodně bylo lepší udělat si párty, než snažit se křečovitě o hloubku.

Na druhou stranu mi ale připadá trochu škoda nechat hru jako 90% sandbox, protože téma zůstává poměrně nevyužito. Opravdu má potenciál lidem promluvit do duše, aby si některé věci ujasnili… ale na to by potřebovalo ještě trochu více, jak řekla Eliška, "obalit larpem".

Pavel Koutský

Pro tento larp by se bohužel hodila parafráze z Cimrmana: Prosím neuvádějte a nebo raději nepište larpy vůbec.
Kdybych se tohoto komorního LARPu zúčastnil coby prvohráč, tak se LARPy díky tomuto zařadí někam mezi návštěvu onkologie a zubaře…
Ze začátku to shrhnu:
Tento larp není pro:
- dospělé lidi
- lidi co nemají problém vyjádřit své potřeby
- lidi co se rádi baví
- lidi co se nebojí expresivně hrát
- lidi co se nebojí hrát jakkoliv
- lidi, kterým vadí přezíravost, otrávenost a nechápou, proč lidé, co nemají rádi lidi dělají ve službách.
- lidi, kteří od larpu očekávají nějaký příběh, gradaci a logiku
- lidi, kteří očekávají od larpu smysl, sebemenší

Tento Larpo je pro:
- děti, které si chtějí vyzkoušet své první intimní dotyky
- děti, které chtějí svojí nadrženost kamuflovat za řeši o objektivizaci postav
- děti obecně

komentář k tomu, jak byl larp uváděný se vztahuje k druhému běhu v rámci LD 2015:
Každý máme své dny, kdy nálada je na bodu mrazu, lidé nás tak nějak z principu serou a celý svět je proti nám. A zrovna tohle nejsou dobré dny pro uvádění larpu, který by měl (alespon dle anotace, ehm) ukázat tu odvrácenou lidskou stránku. Protože jak už jsem napsal v úvodu - nejsem cílovka tohoto larpu a tak mě vysvětlování a poučování a okřikování v rámci předherní přípravy prostě nebaví a ze školy už jsem tak dlouho, že už na to ani nejsem zvyklej. Upustit před takovou to hrou páru je podle mě nezbytné a dotazy (jakkoliv trapné, či vtipné prostě do přípravy patří) jsou prostě součásti a uvaděčka by na to měla být zvyklá. Bohužel asi špatný den, ale míra přezíravosti a očí vyvrácených v sloup daleko přesáhla hranici, kterou jsem ochotný akceptovat. KDyby nebylo skvělých spoluhráčů, poslal bych slečnu uvaděčku do pryč po deseti minutách.
Podle mě měl tady LARP skončit, měli jsme se domluvit, že prostě není dobrý dne (což se může stát) a mohli jsme se v klidu rozejít. Bohužel se tak nestalo a to trošku beru jako svoje osobní selhání, měl jsem to zkusit navrhnout. Bohužel díky tomu se začal larp odehrávat ve stylu - Hej dělám tady něco pro vás, tak držte huby a koukejte dělat co vám řeknu - to není žádná sranda! Ale vážná věc! Jasny!
Tak tolik k úvodu.
Nastavení herních preferencí a omezení bylo na hráčích. Ani jednou nezaznělo, že uvaděčka trvá na některých mechanikách, protože by jí ostatní mohli rušit kruhy… A přitom to stačilo říct přede hrou. Do téhle chvíle jsem měl za to, že LARP hrají hráči pro hráče, né pro uvaděče… Očividně to tak není… Budu na to příště pamatovat, další zkažené ideály více morálních lidí by mé svědomí asi nesneslo ;))

Co se postav týče: žádná z postav nemá jediný smysl toho co dělá a proč to dělá. KDyby tam nebyly a na začátku se řeklo - vymyslete si každý postavu, která bude v jednu chvíli A a ve druhé chvíli B a bud ek tomu mít své důvody, tak si 90% hráčů LARPu vytvoří uvěřitelnější postavy a jejich motivaci… A uvaděčům by to ubralo práci…
Skutečně jsem za celou dobu nepochopil smysl tohoto larpu. Tedy kromě toho, že jsem si mohl šáhnout na prsa a zažít divoký předstíraný sex. Oh wait - vlastně nemohl. Protože, jedno dějství před koncem si nás uvaděčka zavolala do řiditelny (tedy pardon do místnosti) a dostali jsme všichni poznámku! Prý jestli nezačneme dodržovat herní mechaniku, tak LARP ukončí, protože se na to nemůže koukat. Ano, nemohla to vydržet těch posledních 20 minut a pak jsme to mohli probrat ve zpětné vazbě, ne, musela to říct ve chvíli, kdy tím de facto zazdila už takhle špatný larp…
No zpětná vazba - by vlastně také byla fajn, kdyby nějaká byla… Prej neměla smysl a pry proste musime delat co nam rika uvadec ( i kdyz se s hraci dohodneme jinak), ale ne proto,a bychom nezkazili pribeh, nebo prubeh larpu, ale proto, aby se na to uvadecka nemohla koukat.
To byla asi poslední kapka průběhu tohoto larpu.
Ano, jsem možná trošku explicitnější, než bych mohl být a přiznám se, že při jiném přístupu při uvádění bych se snažil držet pouze fakt (tedy nulový příběh, žádný smysl a motivace postav, nuda),.
Jednu hvězdu dávam za druhého spoluuvaděče a za skvělou partu spoluhráčů! Díky vám to alespoň byla sem tam vtipná fraška :)

Gordhart

Asi jsem za svojí larpovou historii nepotkal hůře uváděnou hru…
Nevím, jsem z toho večera zmatený a smutný, protože mi přišlo, že ta hra by mohla být zjaímavá, ale ne ve stavu, v jakém je teď uváděná. A častá mantra organizátora "larp jsme vytvořilipřed X lety na larpovém worshopu za 24 hodin a pak jsme na to nešáhli" zněla fakt trapně.
Anotací očekáváná zamyšlení ve hře nejsou, naopak, autoři se jim cíleně (spíš až panicky) vyhýbají.
2/10, kde jeden bod je za to, že to má nějakje potenciál a že tam bylo víno. Jinak to nechcete hrát.

Eliška

Poprvé v životě dávám 1/10. Proč:

Anotace - pokud bych měla z anotace škrtnout vše, co nezaznělo během předherní přípravy, ani debrífingu, ani se neobjevilo ve hře, zbyl by text: "Byl to nevěstinec." + poslední odstavec anotace. Zrovna u tohoto larpu myslím neuškodí do anotace natvrdo napsat, o čem hra je (všechny potřebné informace se beztak dozvíte během předherního povídání, během hry ani po hře vás žádné překvapení nečeká).
Uvedení hry - je špatně se hned na začátku dozvědět, že uvaděče uvádění této hry sere. Je špatně, když jste sprdnuti za sebedrobnější nekázeň během předherního povídání (kor před takovou hrou se hráči potřebují zasmát a udělat pár vtípků), je špatně, když se bojíte na cokoliv zeptat ("Bože, to to musím fakt říkat stokrát?"). Je špatně, když si sice mezi hráči můžete vyříkat, co si k sobě navzájem ve hře můžete a nemůžete dovolit, nicméně tohoto vyříkávání není uvaděč přítomen a následně stopuje hru a říká, že "se na tohle nebude koukat, pokud v tom budeme pokračovat, odchází pryč" (a ne, nešlo o nic skandálního, ale čistě o náznaky).
Předherní workshopy - nebyly. U takovéhle hry by měly být (hned z několika důvodů).
Postavy - celý popis postavy na 2x A4 by se dal shrnout do tří vět. Nebylo v něm takřka nic, o co by se ve hře dalo opřít, nebo využít na spolu(proti)hráče.
Děj - děj hry není. Obsah hry vytváří hráči tím, jak jsou na sebe oškliví a jak důmyslně dokáží ponižovat jiné. Nebavilo nás to. Hrát něco takového, aniž byste měli postavu, ze které byste mohli vycházet, motivaci, další obsah hry…hrát sandbox na téma, že vás někdo ponižuje, nebo někoho ponižovat - a nic víc - to je hrozná nuda. Asi by si hra našla cílovku, ale my to nebyli.
Debrífing - ze strany uvaděče nebyl. U hry na podobná témata by být měl.
Nápad hry není špatný. Pokud by se někomu podařilo jej obalit larpem, ráda bych si jej někdy zahrála.

Šuhinka

Hra je… zvláštní, řekla bych. Já osobně jsem měla štěstí na to, že jsem měla alespoň malý vývoj v postavě a tudíž si mohla vytvořit nějakou hru a druhé štěstí na spoluhráče, kteří mi alespoň nějakou hru vytvořili. Co mě opravdu hodně zklamalo, byl přístup uvaděče. Jako chápu, že člověk zrovna nemá svůj den, ale vylívat si své zpruzení na nás vede jen k dalšímu zpruzení. Myslím si, že kdyby se na tenhle larp nabalily nějaké zápletky a třeba i vazby na postavy, mělo by to alespoň nějaký spád a hra by nemusela tolik nudit.
3/10

Rado

Záměr zažít si pocit používané věci se povedl. Ale na náplń larpu je to málo. Můj názor doplńují texty Elišky,Šuhi i Gorda. Jede bod za nápad, druhý za spoluhráče. Nebýt jich, nevím upřímně jak by to bylo.

EDIT: reakce na poznámky o sandboxu v jiné recenzi - tato hra není jako sandbox označena a ani nám nebylo řečeno že to sandbox má být. Byl nam zduraznen pouze hlavni motiv objektivizace a ze ho mame ruzne vyuzit. To ale neni sandbox.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License