Kdy: 12. - 16. 8. 2009
Kde: Dolní Jelení
Počet hráčů: 100
Pořádá: Rytíři osudu
Vlastní stránky: http://rad.larp.cz/
Účast: volná na přihlášku
Kontakt: darkbaxter(a)klikni.cz
Legenda
Mír. Již mnoho let jsem nenapsal nic krásnějšího. Nad Feldarem se rozhostilo štěstí a klid. Ve městech i na samotách znovu zní dětský smích. Hrůzy minulých let jakoby odvál vítr. Nový král se ujal vlády zodpovědně a pod jeho rukama Feldar opět vzkvétá. Jeho syn přijal učení Rytířů Osudu a Osud byl znovu ustanoven nejvyšším božstvem země. Ačkoliv král svou pozici dostatečně upevnil, jsou tací jenž usilují o jeho život a majetek ostatních šlechticů. Po zavedení nových zákonů a znovuobnovení rady šlechticů si však nedovolí nikdo vystoupit otevřeně. Alsepoň prozatím. Napětí však roste každým dnem.
Nyní se událo něco, co odvrátilo pozornost celého Feldaru zcela jiným směrem. Na obloze se objevila nejpodivnější hvězda jakou kdo kdy spatřil. Jakoby byla celá černá, protkaná nitkami namodralého světla s fialovým oparem. Mnozí tvrdí, že se blíží zkáza a konec světa, jiní jsou přesvědčeni, že bozi konečně shlédli na Feldar a přináší spásu. Tak či tak, hvězda je každým dnem větší a vetší a občas se zdá jakoby její paprsky měnily barvu. Ve Feldaru se začínají dít podivné věci. Objevují se nové sekty odvracející lid od starých božstev, všudypřítomná magie mnohdy selhává. Mágové se uzavřeli ve své univerzitě a mlčí. Kolují doměnky, že hvězda je výtvorem mágů nebo dílem nějaké sekty. Feldar pomalu zachvacuje chaos a strach. Magie pozvolna upadá v nemilost a prostý lid se bouří.
Misky vah osudu se opět nebezpečně naklánějí. I nepatrný čin může zvrátit osud celého Feldaru. Možná že ve tvých rukou leží budoucnost. Možná že ve tvých..
O hře
Jde o fantasy larp v přírodě typu svět. Má už dlouholetou tradici a pojí se s jarními bitvami - má příběhovou kontinuitu. Období mezi jednotlivými dějstvími zahrnují cca 30 let, proto je přenášení postav obtížnější.
Hra používá minimalistická pravidla echtrae a snaží se o autentičnost. Dbá se na kostýmy a celkové prostředí.
Je možné přijet za sebe nebo ve skupině a vybrat si z celé řady ras a historií. Obvyklou součástí je vysoká politika měnící situaci v celém kraji. Nicméně o boje také není nouze.
Pravidla
Obecná pravidla
Obecná magie
Pravidla pro rasy
Soubojový systém
Chronologická historie Feldaru
Řád 2009 - Hvězda bohů
1054 Nad Feldarem se objevila podivná hvězda, jež se stále zvětšuje. Objevují se nové sekty, mnozí věští naději, jiní zkázu.
1053 Návrat králova syna z crhámu ytířů Osudu.
1032 - 1048 Šlechtici soupeří mezi sebou o moc a državy v nově se formujícím panství. Král nadále upeňuje svou moc.
1024 - 1031 Roku prosperity, budování království. Král upeňuje v kraji svou moc, podpora vzdělání, obnoven soudní systém.
Řád 2008 - Povstání z popela
1023 Spálená země náhle začíná ustupovat za hranice Feldaru. Narození královského syna. Syn takřka z lůna královny předán na výchovu Rytířům Osudu (králův slib).
1022 Silk, barbar, měšťan z rodu Hádů přivolává bájného fénixe a vyprošuje pro Feldar dobro.
1022 Králova svatba. Král si bere medvedovnu Alchenar.
1020 Nástupcem byl uznán Relzabes, Rengarův bratr, starofeldařan, druhý nejstarší syn liskonského knížete, proslavil se svou mírností, opatrností a touhou povznést Feldar k jeho bývalé slávě.
1019 Konal se velkolepý pohřeb královny. Fenixovi kněží získávají větší počet stoupenců.
1019 Na podzim tohoto roku byla královna zavražděna při výslechu údajně neloajálního velitele Birkarta. Vrahem byl neznámý barbar. Ačkoliv se zdálo, že královna přežije, její stav se však během léčby přivolanými léčiteli se náhle a nečekaně zhoršil a královna zemřela.
1018 Nalezení chrámu Rytířů osudu a ztracené knihovny.
1017 Vlády se ujala královna Ronfrenofert (proslavila se především veřejnými orgiemi, násilným křížením různých ras a zálibě ve shromažďování otroků)
1016 Objevují se první Fenixovi kněží, zvěstují přílet fénixe, bájného ohnivého ptáka.
1016 Bitva na spáleném poli - boj proti nemrtvým ve spálené zemi (Série krvavých bitev s nemrtvým králem). Feldarští vítězí, smrt krále Rengara (tělo se nikdy nenašlo).
1014 - 1015 Problémy ve spálené zemi, zvyšující se aktivita nemrtvých na hranicích.
1013 Sejití Velké Rady. Volba krále Rengara (nejstarší syn, liskonského knížete, udatný bojovník, zajímal ho prospěch především Liskonů) a královny Ronfrenofert, harvenovské šlechtičny
1007 - 1012 Bitvy šlechticů, soupeření o moc.
Řád 2007 - Pramen lásky
1004 – 1007 Zredukované množství populace Feldaru drasticky snížily morové rány, chudoba a hlad.
1003 Smrt krále Morholta a Šírin, velitelky Rytířů Osudu.
1003 Vojska Rytířů osudu a rebelských armád, tvořených převážně starými rasami vytáhla do boje proti Morholtovi. Děsivá magie a oheň proměnili državu Stromová ve spáleniště. Bitva začala nazývat „Bitva ve spáleném lese“.
975 – 1003 občanská válka, vzpoury proti Morholtovi, léta smrti, hladomoru a destrukce. Většina velkých měst království byla zničena, nebo vyrabována. Zemi vládne tyranie.
975 Novým králem sám sebe jmenoval Morholt bratr mrtvého krále, který se vrátil z tažení proti nemrtvým. Se svou početnou a elitní barbarskou armádou způsobil převrat a ujal se moci. Vyhlásil návrat ke starým tradicím, které se pomalu začaly zapomínat. Příslušníky starých ras nechával popravit nebo vyhnat do bažin.
974 Záhadná smrt krále v horách na severu.
866 – 973 Roky klidu a blahobytu
864 – 865 Druhý vpád nemrtvých hord. Nemrví byli poraženi již na samotných hranicích Feldaru.
800 – 863 Roky klidu a blahobytu
800 Na pobřeží vystavěna velká pevnost, jako obraný val před případnými nájezdníky. Pevnost připadla šlechtickému rodu Mendvedovců.
797 Volba nového vládce, a prvního Krále. Stal se jím Agver Hád. Feldar prohlášen za Království.
620 – 796 Získávání zapomenutých společenských vědomostí starých ras a přejímání jejich jazyků a zvyků, podněcované především rodem Hádů. Chrám Rytířů Osudu získává na úctě a prestiži a je považován za místo moudrosti. Rytíři Osudu jako jediní dokázali ovládnout velkou část dávné magie a tajná mystéria starých ras.
605 – 620 Další studium nalezených knih vedlo k vzestupu barbarské společnosti. Společnost se začala stávat mnohem kultivovanější. Zhruba v této době se objevují první zmínky o společenské etiketě. Kmeny se začaly nazývat šlechtickými rody a vládnoucí kasta se jednoznačně odlišila od obyčejných lovců a sedláků. Hádovci si upevňují své pozice a při zasedání Velké Rady jsou voleni jejich kandidáti.
603 Na troskách univerzity starých ras vystavěl rod Hádů pevnost a založil novou univerzitu. Díky studiu knih starých ras, nalezených v knihovnách, se barbarům podařilo stěží ovládnout základy dávné magie.
595 – 601 Roky klidu a blahobytu
595 Rozluštění starého písma knihoven, objeveny svazky dávných čarodějných nauk a matematiky.
594 V prastarých rozvalinách jakési stavby (zřejmě universita) byly objeveny tajné knihovny.
510 – 594 Období klidu. U moci se vystřídali Hádové s Liskony.
510 Otto Liskon zavražděn svou žárlivou sestřenicí Lurou. Lura byla chycena i se svými komplici a lámána v kole. Výjmečné sejití Velké Rady. Zvolen Jarug Harvanovec.
488 Zvolen nový náčelník Otto Liskon. Nastává období blahobytu.
470 – 488 Úrodná léta, výstavba sýpek, rozkvět.
459 – 470 Roky neúrody a hladomoru.
458 Velká Rada volí nového vládce Kruta Mendvedovce.
429 – 444 Lidé žijící v pevnostech se postupně stávají vládnoucí silou země. Prohlubuje se rozdíl mezi členy klanových rodin a obyčejnými rolníky.
428 Velký sněm všech rodových kmenů. Byla učiněna dohoda, že vládu nad kmeny bude mít vždy reprezentant některého z rodů, jenž dostane na Velké radě nejvíce hlasů. Bylo ustanoveno, že Rada se bude scházet jednou za 30 let (pokud vládce nezemře dříve nebo není zpochybněna jeho pozice). Rada se skládala vždy ze zástupců kmenů, Druidů, Rytířů Osudu a soudce a kněží. Tato rada zvolila novým náčelníkem Lanse Háda
427 Poslední velká bitva „Války stromů“ u Jezera Leknínů na hranici s močály. Do této bitvy zasáhli dosud neutrální Rytíři osudu. Přidali se na stranu barbarů a armáda starých ras byla rozdrcena. Ti co přežili prchli do hor.
374 – 426 „Válka stromů“, svůj název získala podle toho, že obě strany využívali v boji magii přírody. Útoky oživlých stromů nebyly nic divného ani na jedné z bojujících stran. Válka však nejvíce poznamenala Druidy, kteří se již sžili se svými barbarskými sousedy a mnohé z nich přivedli na cestu druidismu. Tito „obrácení“ barbaři se však nyní vydávali na pomoc svým druhům nebo naopak spláceli staré křivdy pomocí druhé straně. Nakonec však byl osud nakloněn barbarům, kteří svého nepřítele doslova rozdrtili, poté co jejich Druidi spojenými silami přivedli k životu obrovský hustník, který poštvali proti nepřátelské armádě.
373 Svou šanci ucítily staré rasy. Mladý vůdce Kaldrak, údajně původem ze starého šlechtického rodu, sjednotil staré rasy a vytáhl proti barbarům.
372 Bitva na Sněžných pláních (pláně, převážnou část roku zarostlé květinami jasně bílé barvy). Všechny čtyři rody se zde utkaly v jeden den v zuřivé a nelítostné bitvě. Téměř všichni padli a bitva neměla vítěze.
371 Spory o moc vyústily v občanskou válku.
358 – 370 Chaos a spory o moc.
358 Hordy nemrtvých odraženy. V bitvě padl náčelník Medvedovců a s ním i jeho synové.
357 Vpád nemrtvých hord ze západu. Systém signálních věží umožnil barbarům získat čas k sestavení armády.
277 – 356 Roky klidu a blahobytu
277 Vystavěna mohutná pevnost při vstupu do dolu, která byla svěřena rodu Liskonů.
274 Uzavřena dohoda s Trpaslíky o vzájemném obchodu.
273 Návrat Felixe Liskona obtíženého bohatstvím, kvalitními zbraněmi a řemeslnými výrobky skvělé kvality. Přicestovali s ním i zástupci „malé rasy“, kteří byli nazváni „Trpaslici“. Byla uzavřena dohoda o vzájemném obchodu mezi barbary a trpaslíky. Při vstupu do dolu se vystavěla velká pevnost. Rod Liskonů dostal za úkol střežit tuto cestu do jiné země.
268 – 272 Stavba pevnosti na ochranu portálu.
267 V močálech objeven aktivní prastarý portál. Portál svěřen na ochranu Rytířům Osudu.
260 – 267 Roky klidu a blahobytu
258 Felix Liskon pořádá výpravu skrz šachtu.
257 V horách na severu objeven starý železný důl s hlubokou šachtou vedoucí skrz podzemí hor.
148 – 256 Roky klidu a blahobytu
151 Oficiální zákaz vyvolávání démonů.
147 Uzavřeno příměří mezi starými rasami a barbary, ztvrzeno velkým Mendvedovcem.
146 Výprava do velkých bažin vedená Mechem Harvanem. V bažinách objeven prastarý chrám, ve kterém přežilo několik desítek lidí staré rasy pod ochranou kultu Rytířů Osudu. Jejich představený předstupuje před Mecha s žádostí o možnost žít s barbary v míru na území močálů.
104 – 145 Roky klidu a blahobytu
103 Zvolen první klanový náčelník, vládnoucí všem klanům.
102 Bitva o sýrovou homoli. Draken Wolf poražen v bitvě u hory Sýrová homole klanem Mendvedovců. Jeho tělo je rozčtvrceno a rozesláno pro výstrahu do všech koutů Feldaru. Mendvedovci přebírají vládu nad všemi klany.
99 – 101 Draken sráží na kolena tři ze čtyřech vládnoucích kmenů
098 Draken Wolf pozvedá nový klan, táhne s ním výpravu a po cestě poráží každého, kdo se mu staví do cesty.
036 – 097 Morová epidemie.
035 Vybudován systém strážních věží proti nemrtvým ze západu a velká pevnost, chránící před jejich vpády. Pevnost připadla rodu Harvanů, kteří se zavázali západní hranici chránit.
022 – 034 Roky klidu a blahobytu
021 Rozdělení území a ustanovení kmenové vlády. Průzkum území a zábor nové země. Bylo zjištěno, že země je na severu chráněna pásem velehor, na jihu a východě je širý oceán a na západě je jakási nehostinná černá poušť plná nebezpečných příšer a smrti.
019 Bitva v Horském Hvozdě. Rozhodující bitva „Války bohů“. V bitvě padl Silk Hád Světlonoš. Svým podlým činem obrátil výsledek již zdánlivě ztracené bitvy ve prospěch barbarů. Poslední organizovaný odpor Feldarských byl tímto zničen.
012 Bitva u Mrtvých Močálů. Padl velký bílý čaroděj, byla to největší bitva celé války, zde se odehrál hlavní střet mezi oběma stranami.
009 Pád hlavního města Feldaru. Bylo vypleněno barbarskými nájezdníky.
006 Zničení hlavního barbarského vojska ještě na moři. Velké ztráty Feldarské námořní bitevní flotily.
005 Vylodění invazní armády barbarů, začátek „Války bohů“.
000 Velký hrdina starých válek Silk Hád Světlonoš postavil signální majáky na Slunečním pobřeží (jedna z původních Feldarských provincií).
Dojmologie
Luthy
Nejdříve jsem chtěla napsat děkuji vám všem, ale některé situace pro mne byly natolik silné, že si nemohu odpustit být trochu konkrétnější herně.
Takže bych jmenovitě chtěla poděkovat všem podnikatelům v městě, s nimiž jsem přišla jako dvorní dáma do styku. Ještě teď mě provází vůně elfího balzámu na ruce, záda mám namasírovaná na několik let dopředu, už se nemůžu dočkat, až si vezmu do školy šperky od mistra zlatníka.Děkuju, že jste vzali své role tak vážně a musím ocenit přípravu, která pak dodala městu na koloritu.
Stále se bavím vzpomínkami na soudní proces s bandity a neuvěřitelný wrestlingový zápas, na hrdiny pana Abdula a pana Silka, které člověk oslovoval pane, aniž by se k tomu musel herně nutit (no tedy ta hůl taky měla co do sebe), děkuji panu Silkovi za tanec, na který do smrti nezapomenu :-), panu soudci za rozhovory na úrovni na téma dvorské etikety, paní hospodské za tipy na vhodné partie ;-) a všem v hospodě za obětavost, s níž jste hospodu vedli.
Panu králi děkuji za hrdinskou ochranu, když jsme byli napadeni duchy, ač sám překonával zranění a paní královně za moudrost a laskavost a sponzorské dary .
V neposlední řadě musím poděkovat své drahé přítelkyni Marssel, která byla dokonalou dámou a bez ní by to vůbec nebylo ono, neb její vkus a elegance byly pro mne více než motivující.
Na závěr bych chtěla tedy poděkovat vám všem za vaše hraní, které bylo radost i jen pozorovat jako divák, vaše rituály, plnění kvestů, závěrečná dojemná scéna Khelben vs pan správce nad v prach se rozpadající paní Hagelaz, žalem umírající královna, bitvy a souboje… Moc jsem si to užila a věřím, že i vy.
P.S. Děkuji všem, kdo ocenili služby Plačky s.r.o. a přispěli tak k rozkvětu Feldaru
a zároveň se tak omlouvám všem, kdo byli vystaveni našemu kvílení a nemohli se bránit, protože statečně odehrávali svou smrt.
Díky moc.
Zin
Takže abych taky přidal nějaké to hodnocení, všechno (až na boty většiny z vás) bylo bezva, asi jste mě přesvědčili k tomu, že zas začnu jezdit na larpy. :-)
Khelben
takže Hra byla supr, i přes výhrady které mám(a ty mám asi vždy a všude) jsem si řád užil. tímto dekuju mé konečné nemesis Elnerovy, že mi zajistil epickou výmluvu pro můj skon a nakonec pomohl s soubojovou scénkou.
Kesía
No nevím, asi se budu opakovat, protože všechno už bylo napsáno, ale nemůžu si pomoct: Díky!!!Bbylo to skvělý, moc jsem se pobavila, všechno bylo mnohem intenzivnější a nahuštěnější než v tom normálním světě (samozřejmě i co se špíny a komářích štípanců týče, já mám zajímavé vzory zase na nohách…:) Orgové, jste skvělí, obdivuju vaši zapálenost a trpělivost, občani Feldaru, díky za to, jaký jste!
Sovička
já bych chtěla poděkovat v první řadě moxovi a aničce za to že mě tak vytrvale přemlouvali ať jedu, protože to bylo fakt parádní, moc jsem si to užila a ani mi nevadí že jsem si nepřečetla tu šestseti stránkovou knihu co jsem myslela že přečtu. Moc semi líbilo a určitě pojedu příští rok (už proto, že nám to s Romčou tak klapalo a máme hodně peněz)
Dojmy organizátorů
Bax
Tak jsme prave dorazili domu a stejne jako mnozi pocituji silny uder kladiva reality. Jsem opravdu moc, moc rad ze i letos mohla na Radu vladnout pratelska atmosfera a byt super lidi, kteri se chteli bavit a hrat si.
Chtel bych vsem hracum podekovat za vybornou hru a vynikajici ztvarneni svych postav. Dale bych chtel poslat diky vsem, kteri venovali spousty sveho casu pripravam hry at jiz ve forme kvestiku, technickeho zabezpeceni prubehu hry, hranim CPcek ci organizaci hospody nebo transportem. Nebyt takovychto skvelych lidi, tak by Rad ani nemohl existovat!
White
"Slunce opět zapadá nad Feldarem, jeho rudé paprsky se rozprostřeli po louce, kterou zlehka profukoval svěží vítr po rozpáleném dni. Zaklapl zámek chaty, zabouchla se poslední dveře auta, unavená ruka otočila klíčkem, motor poslušně zaševelel, kola se otočila a vozidlo vyrazilo vstříc zapadajícímu slunci. Řidič svými oči zabloudil ve zpětném zrcátku a naposledy pohledem přeletěl prázdnou louku. Místo kde posledních pár dnů byl Svět, svět do kterého se vždy bude rád vracet, svět kde staré legendy ožívají a obyčejní lidé se stávají skutečnými hrdiny, svět který mu již přinesl nespočet přátel a společných zážitků na, které jen tak nezapomene. Oči mu na okamžik lehce zvlhly vzpomínkami, jenže auto jelo pořád dál a bylo třeba se věnovat jeho řízení, pohlédl tedy vpřed na cestu, která ho čeká a s vědomím, že svět, který musel zanechat za sebou, se vrátí, protože ho již nikdy nesmí nechat usnout, se vydal vstříc svému osudu."
Domů jsme dorazili před půl hodinou ;-) Chci Vám ještě jednou všem moc poděkovat, letošní ročník ve mě zanechal velice krásnou vzpomínku, budete mě chybět
Fotogalerie
{"module":"wiki\/image\/FlickrGalleryModule","params":{"photosetId":"72157629591354551"}}
Kompletní fotogalerie
Marsel: http://picasaweb.google.cz/marcela.kubeckova/RAD2009#
Sovička: http://trans.rajce.idnes.cz/Rad_11.8.-16.8._2009/#
Bax: http://picasaweb.google.cz/darkbaxter/Rad2009HvezdaBohuBax#
Lusica: http://picasaweb.google.com/darkbaxter/Rad2009HvezdaBohuLusica#
Hač: http://drak.ucw.cz/hac/LARP/%C5%98%C3%A1d%202009/index.html
Poezie
Abdulova báseň pro Lindu
Feldar je mrtvý
Tragické bývají osudy elfů
Ponurý příběh Hagalaz
Výprava do jeskyně aneb Vzpomínka na Abdula
Zugova poezie