Jaký byl HZNM-Con?
cons.png

V červenci jsem měl možnost zúčastnit se larpového setkání nazvaného "Hnutí za nový meloun - Con". Chtěl bych touto cestou přiblížit, co se tam vlastně dělo a že to rozhodně stálo za návštěvu.
Sdílet: Facebook

Komorní larpy

Zbožňuji larpy. Bohužel mě zasáhly o kousek později než v mládí, ale o to intenzivněji se snažím to v několika posledních letech dohnat.
Mojí hráčskou prioritou jsou komorní larpy. Není to kvůli formátu, jako spíš kvůli „obsahu“ (obsah není úplně správné vysvětlení toho, o co mi jde, ale snad to vyplyne z následujícího). Neoslovují mě dřevárny, železárny ani jiné bojůvky, nejsou mi blízké fantasy larpy ani larpy s magií, nezasáhly mě ani postapo larpy. Baví mě prožívat především příběhy lidí, zažívat jejich emoce, řešit jejich problémy, užívat si jejich sociální vazby, nacházet významné podněty k přemýšlení, které mě v mém vlastním životě nenapadly. Do této kategorie mi bez problémů zapadají i různé scifisvěty. Jsou mi ale blízké i různé hry „ze záhrobí“ apod., pokud podstatou hry jsou stejně lidské vztahy, prožívání a osudy.
Nechci, aby to mé osobní rozdělení larpů naznačovalo názor, že některé druhy larpů jsou lepší a jiné zase horší. Je to jen má osobní preference! Zároveň platí, že larp kterékoliv druhu může být dobrý nebo špatný – to je dáno tím, jak se autorům povedl či nepovedl napsat, zorganizovat, jak jej pojali hráči.

Pokud nebyla v mém kalendáři zrovna jiná herní možnost, sem tam jsem si zahrál i larpy z těch kategorií, které nepreferuji (postato, magie), a nemohu říci, že by to byl úplně ztracený čas. Určitě to byl také kladný zážitek, i když ne třeba tak intenzivní.
Velkých larpů (= většího rozsahu než komorní) s mnou preferovaným obsahem (světem, …) moc není (výjimkou je třeba dle mě dokonalý Projekt Systém), proto preferuji ty komoráky.

HZNM-con

Protože v mém blízkém okolí se komorní larpy nevyskytují tak často – a jet někam několik hodin tam a zpět kvůli dvěma až třeni hodinami hraní není až tak dobrý byznys, s nadšením navštěvuji festivaly (larpvíkendy, cony či jak to ten který organizátor nazve) komorních larpů. Například brněnský Larpvíkend, Komorní Třebíč, Pražský larpvíkend, Larpy Na vinici, Komorní Lipník, atd. Termíny těchto festivalů jsou vždy na jaře nebo na podzim.
Proto jsem uvítal, když se objevilo avízo na Hnutí za nový meloun-con (HZNM) s termínem 8. – 10. 7. 2011, tedy krásně uprostřed léta, v Letohradu. Bylo slibováno osm komorních larpů.
Velmi slabou stránkou toho conu bylo přihlašování: Hráč se přihlásil na festival, případně označil své preference, a až do doby několika málo dnů před akcí neměl zpětnou informaci, které hry a kdy a zda vůbec bude hrát. Ale jak se následně ukázalo, touto nesrovnalostí byla vyčerpána negativa HZNM.
Festival byl umístěn do skautské klubovny (samostatná budova na okraji města vč. kousku travnatého pozemku, šest místností, ve kterých se hrálo a v noci spalo, kuchyňka a sociální sekce. Poplatek za účast na festivalu byl velmi nízký (100 Kč), takže po úvaze, že za spaní ve vlastním spacáku na podlaze se jinde platí minimálně 50 Kč, tj. za dvě noci 100 Kč, bylo hraní vlastně úplně zdarma. Počet účastníků odhaduji na necelých třicet.

Výborné bylo slavnostní zahájení, které většinou na podobných akcí bývá minimalistické či spíše žádné. Zahájení bylo moderováno z podia na hasičském cvičišti, byl přítomen malý orchestřík, který hudbou vyplňoval moderátorské pauzy a inspiroval některé účastníky k divokým až předivokým tancům. V rámci zahájení byly předány starostou Letohradu (bohužel jen nepravým) organizátorům symbolické klíče od města, byla přivítána larpová celebrita a zároveň omluvena její nepřítomnost. Přesto jí byla předána cena Zlatý Larpík!

A pak se začalo hrát: v pátek a v sobotu bylo hráno devět různých larpů v šesti bězích (dohromady 23 her). Já jsem si zahrál šest larpů:

Blade runner

Organizoval Bejby - sci-fi hra ve světě ze stejnojmenného filmu, především psychologický larp.
Úkol: odhalit mezi přítomnými replikanty. Hra byla dobře nastavena a dobře se hrála.
Pro větší napětí bych orgům doporučil ještě mnohem výrazněji před hrou upozornit na to,
že výstupy z počítačového testu na replikanty jsou prostě PRAVDA – je-li někdo označen jako replikant, určitě je replikant! Zúží se tím okruh možných řešení a hra nabere spád. (Je možné, že záměrem autora byla i možná nejednoznačnost – ale já bych jí odstranil).

Memento mori

Organizoval Drirr – opravdu skvělý mystický larp ze světa mezi smrtí a opětovným narozením, díky autorovi, který zároveň ve hře byl jako CP, to bylo m.j. i moc pěkné
divadlo s výbornou atmosférou, byl to „přemýšlivý“ larp: jednak dumání ve hře, ale hlavně
přemýšlení o životním štěstí a životě vůbec. Pro mě vrchol Conu!

Sophiina volba

Autorem je Roland Mu – larp, na který jsem se podle popisu nejvíc těšil, a byl jsem proto
zklamán. Přesto ta hra má potenciál a po dílčích úpravách bude dobře hratelná a bude hráče hodně bavit. Je vidět, že autor si dal hodně práce s přípravou, udělal pěkná videa atd., ale…!
V larpu nefunguje boj o přežití tak jako v reálu (v reálu je možné, že pokud může přežít jen jeden, budou lidi spolu i bojovat a zabíjet se, přestože jinak byli přátelé). Pět hráčů, kteří jsou ve hře přátelé a jsou spolu „na jedné lodi“ a jejich nepřítel, který je chce nesmyslně trestat a zahubit, je za zamčenými dveřmi a občas dává o sobě vědět. Toto schéma působí tak, že se hráči ještě více semknou a raději morálně silní zemřou všichni. Toto je častý nedostatek začínajících autorů. Vůbec nebo nedostatečně nastavené problémové vztahy mezi hráči, takže ve hře nenastanou mezi hráči konflikty. Přitom stačí, aby do hry se postupně dostávaly informace z minulosti, které konflikty vyvolají. Případně mohou některým hráčům tyto informace známy již předem.

Vojenská čest

Organizoval Maoren – americký vojenský soud v Iráku, dobrá argumentační hra, autorem
dobře nastavená. Hra probíhá ve dvou rovinách: v soudní síni a při uzavřených jednáních
poroty. Dílčím nedostatkem této hry je nedostatek času. Koncipovat tuto hru ne jako
komorní larp, ale jako vícehodinovou až celodenní – to by vytvořilo časový prostor pro
rozehrání jednotlivýchherních linek a zvýšilo by to herní prožitek i ještě zlepšilo hru jako celek.
(Pozn. red. - larp je původnmě nastaven na sedmihodinovou hru, zde byl z časových důvodů stlačen)

Mimilarp

Autorkami jsou Mája a Anet – byl to i luštitelský lap, ale především díky všem hráčům to byla neskonalá legrace, přímo šílená sranda. Mimina v jeslích jsme si krásně užili! Kromě toho je třeba připomenout, že hra byla od autorek technicky pěkně připravena (vlastní kniha - slabikář, omalovánky a další pomůcky).

Poselství křemíku

Organizoval Eridor – Skupina vědců je zasypána v podzemí. Dochází kyslík. Autor mě
potěšil, protože dal na názory hráčů z betatestu, přidal několik postav a hlavně nastavil hru tak, aby konflikty mezi hráči fungovaly. Hra úpravou získala spád a napětí.
Atmosféře napomohlo i prostředí (zatemněná a zabedněná půdní místnost pod střechou
spalovanou sluncem – to, že ve hře dochází herně kyslík, fungovalo snad i reálně).

Další tři larpy (Rebuild, Mlýn, Vražda v sídle Lancasterů) podle vyjádření hráčů byly rovněž dobré.
Pořadatelům, autorům i hráčům čest a dík.
V sobotu večer (pro některé i dlouho v noci) byla příjemná party u ohně, s kytarou, bubínky, zpěvy, pivem, vínkem…
V neděli dopoledne se ještě pro velký zájem odehrála opakovaně jedna hra. Rozprchli jsme se pak domů a moc se těšíme na příští ročník.

Autor: Jaroslav "Roslav" Voves

Galerie

(Autor: Roslav)

{"module":"wiki\/image\/FlickrGalleryModule","params":{"photosetId":"72157627977618403"}}

Publikováno 20. 9. 2011

Diskuze

Add a New Comment
or Sign in as Wikidot user
(will not be published)
- +
Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License